عکاسی معماری یک نوع عکاسی تخصصی است که نیاز به یک چشم آموزش دیده و اطلاعات منحصر به فرد پایه ای دارد. معماران سال ها صرف طراحی به فرم فیزیکی می کنند و عکاس معماری باید برای گفتن داستان این طرح کمک کند. البته چالش این نوع عکاسی، استفاده خلاقانه از نور و چشم انداز برای نشان دادن شخصیت و هویت فضا یا ساختمان است. در این نوع عکاسی، تجهیزات رده بالا ضروری نیست، اما شروع پروسه عکاسی مستلزم درک اساسی از اصول است. در این مقاله علاوه بر اینکه به اصول عکاسی معماری اشاره خواهیم کرد، با آموزش عکاسی معماری نیز همراه شما هستیم.

نمایی از عکاسی معماری
نمایی از عکاسی معماری

چشم انداز در اصول عکاسی معماری


گروه عکاسی لحظه نگاری بخشی از تجربیات عکاسی معماری خود را در زمینه های مختلف به اشتراک گذاشته است 


        مشاهده دیگر پروژه‌های عکاسی معماری    

معماری به هر شکل و اندازه ای مربوط می شود ولی در کل فوکوس اصلی آن خطوط است. برای گرفتن بهترین عکس ها، باید این خطوط را همراه با چشم اندازی که بتواند نگاه مخاطب را به سمت جزئیات بکشاند و سوژه را به زندگی بیاورد، پوشش داد. هرچند مطلق نیست ولی قاعده کلی این است که خطوط عمودی را عمود نگه داشته و خطوط افقی را افقی.

لنز های دوربین معمولاً چشم انداز را تحریف می کنند. هنگامی که در روبروی یک ساختمان شروع به عکاسی می کنید. خطوط عمودی تمایل دارند به سمت داخل کشیده بشوند و در نقطه ای فراتر از قاب، همگرا شوند. از خطوط همگرا برای تاکید و تأثیر چشمگیر می توان استفاده کرد، اما برای ایجاد یک نمای دقیق، یک هندسه تمیز و مشخص ارجحیت دارد.

چشم اندازی از عکاسی معماری
چشم اندازی از عکاسی معماری

چند قدم عقب بروید.


عکاسان معمولاً به دنبال موقعیت مناسب برای دوربین، زمان زیادی را در حال پیاده روی می گذرانند. اکثر آن ها از عکسبرداری مستقیم و در سطح چشم جلوگیری می کنند. این زاویه تمایل به مسطح کردن تصاویر دارد و عکس های خسته کننده غیرجذاب را ایجاد می کند. از طرف دیگر، در هنگام کار کردن زاویه هایی که خیلی کم یا خیلی زیاد هستند، یا به سمت راست یا چپ خیلی زیاد کشیده می شود، عجیب و سخت می شود. بیان داستان فضا در عکاسی، همیشه تصمیمی بین داشتن یک عکسی خلاقانه و یا عکسی کاربردی خواهد بود.

چند قدم عقب رفتن و اضافه کردن یک فاصله بین خود و سوژه می تواند چشم اندازی را برای صاف کردن این خطوط همگرا ایجاد کند. همچنین عکاسی از نقطه ای بالاتر، مانند ساختمانی که در نزدیکی ساختمان هست، می تواند به شما چشم اندازی واقع بینانه تر نیز بدهد.

استفاده از سه پایه در عکاسی معماری
استفاده از سه پایه در عکاسی معماری

ثبات و سطح دوربین در اصول عکاسی معماری


یک سه پایه مناسب به شما این امکان را می دهد تا دوربین را به موازات سطح افق و یا صفحه کانونی عمود بر خطوط عمودی هم‌سطح کنید، این کار به کنترل چشم انداز و پرسپکتیو عکاسی کمک می کند. سه پایه می تواند به تثبیت دوربین برای کاهش نویز و تاری و افزایش شارپی عکس کمک کند.

استفاده از لنز واید در عکاسی معماری
استفاده از لنز واید در عکاسی معماری

لنزهای واید


یکی از اصول عکاسی معماری، قرار دادن هر چه بیشتر جزئیات پس زمینه در قاب است. این به معنی استفاده از لنزهایی با زاویه دید عریض است که عمق زیادی از میدان و فاصله کانونی را پوشش می دهند.

نور طبیعی در عکاسی معماری
نور طبیعی در عکاسی معماری

نورپردازی


نور در اصول عکاسی معماری چالشی است که باید آن را به خوبی فهمید و کنترل کرد. بیشتر عکاسان معماری ترجیح می دهند تا از حداکثر نور طبیعی برای عکاسی معماری خود استفاده کنند. خوشبختانه، نور طبیعی به راحتی در دسترس است و این نشان می دهد که چگونه ساختار ساختمان در محیط واقعی خود را نشان می دهد. نکته اصلی برای عکاسی در نور طبیعی، انتخاب و تعیین زمان مناسب روز برای عکاسی معماری است.

انواع نورپردازی در عکاسی معماری

نورپردازی جلو و نور پس زمینه حداقلی بیشتر مورد پسند هستند، چون جزئیات را در زوایا کاهش می دهند و سوژه را مسطح نشان می دهد. نورپردازی از کنار و جلو ایده آل است. نورپردازی در زاویه 45 درجه ای در بالای ساختمان می تواند جزئیات مربوط به سطح را زنده نشان دهد و سایه ها را در بر بگیرد و به عکس بُعد بدهد.

دامنه دینامیک بالا HDR به طور گسترده توسط عکاسان حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد. عکاسان می توانند با یک تنظیم ثابت چند عکس با نور مختلف بگیرند، سپس آن ها را با نرم افزار ویرایش کنند و بدین ترتیب می توان به عکس رنج بیشتری از نور را در تمام قسمت های سوژه وارد کنند.

نورپردازی در روزهای آفتابی و ابری

عکاسان حرفه ای معمولاً قبل از نورپردازی، از وضعیت آب وهوا و نحوه ای که بر روی نورپردازی تاثیر می گذارد، مطمئن می شوند. روزهای آفتابی روشن باعث تضاد نور شدید می شود، در حالی که ابرهای کم عمق، نورپردازی نرم تری نیز ایجاد می کنند. خورشید همیشه در حال حرکت است و بسته به ساعتی از روز در سال، می تواند تاثیر متفاوتی بر روی یک تصویر ایجاد کند.

زمان مناسب برای عکاسی معماری
زمان مناسب برای عکاسی معماری

بهترین زمان مناسب برای عکاسی معماری


بهترین زمان برای عکاسی معماری، قبل ازطلوع و غروب خورشید است که به ساعت طلایی معروف است. نور خورشید در این ساعت از روز طلایی است و سایه های طولانی ایجاد می کند که گرما، عمق و بافت سوژه را دقیق تر نمایش می دهد. علاوه بر این می توان گفت که در شب نیز می توان عکاسی خوبی انجام داد. ولی ممکن است کار با لنزها، کمی طولانی باشد. در این نوع باید توجه داشت که دانش فنی و درک چگونگی تاثیرگذاری چراغ ها در رنگ و دمای عکسبرداری ، بسیار اهمیت دارد.

عکاسی معماری حرفه ای نیاز به صرف زمان مناسب و صبر زیاد دارد. استودیو عکاسی لحظه نگاری نیز با استفاده از بهترین تجهیزات و روحیه خلاقانه که یکی دیگر از اصول عکاسی معماری است؛ می تواند عکاسی شرکت، اداره و یا منزل شما را همچون عکاسی صنعتی و یا عکاسی تبلیغاتی حرفه تان به عهده بگیرد و به شما در این زمینه کمک کند.

 

تاثیر رنگ بر عکاسی معماری
تاثیر رنگ بر عکاسی معماری

تاثیر رنگ در عکاسی معماری


در اصول عکاسی معماری، هدف از انتخاب رنگ این است که به ساختمان و شخصیت آن صادق باشید. بسیاری از جوانب مثبت از فیلترهای پلاریزه یا کلابرتور رنگ را می توان برای به دست آوردن رنگ مناسب استفاده کرد. چراغ های مصنوعی می توانند درک رنگ را کم کنند، بنابراین در هنگام عکاسی در شب یا در داخل خانه باید احتیاط کرد.

ترکیب بندی ساده
ترکیب بندی ساده

ترکیبات ساده


توجه به خطوط و الگوها، یکی دیگر از اصول عکاسی معماری است که  پایه زیبایی شناختی معماری هستند و عکاسان از خطوط پیشرو برای هدایت توجه بینندگان به صحنه یا سوژه استفاده می کنند. برای داشتن یک ترکیب بندی خوب، کارها را ساده نگه دارید و به خطوط توجه کنید. وقتی می توانید آن ها را به سمت گوشه ها هدایت کنید. در عکاسی به طور عمودی، به خطوط همگرا فکر کنید و از نظر دید افقی به قانون سوم فکر کنید. زوایای نامحدودی برای کار با آنها وجود دارد که عکاس می تواند با پیاده روی در اطراف برای کاوش این زوایا، تصاویر خلاقانه و تاثیرگذارتری ایجاد کند.

مقیاس نیز باید در عکس های معماری نظر گرفته شود. اگر نیاز دارید که اندازه را به عکس اضافه کنید. می توانید پیش زمینه و پس زمینه را با استفاده از نقاط مرجعی مانند مردم یا درختان، به عکس اضافه کنید.

خالی کردن صحنه


هرچه موارد حواس پرتی را از عکس و صحنه حذف کنید، عکس بهتر می شود. بنابراین تمیز کردن صحنه و پاکسازی زباله ها یکی دیگر از اصول عکاسی معماری  است که می تواند به شما کمک کند.

اتومبیل و مردم موانع محیطی ناامید کننده هستند. با جابجا شدن در صحنه می توانید راهی برای حذف موارد و موانع پیدا کنید.

بازتاب ها را حذف کنید.


آینه ها و سطوح براق می توانند عکس شما را خراب کنند ولی اغلب این موارد زمانی خود را نشان می دهند که به خانه برگشتید و عکس ها را نگاه می کنید.

ادیت در عکاسی معماری


از نرم افزارها می توان برای کمک به تصحیح و تقویت نور، رنگ و حتی چشم اندازهای عکاسی معماری استفاده کرد. اما همه خطاها را نمی توان به راحتی رفع کرد. پس بهتر است با توجه ویژه به اصول عکاسی معماری، عکس های زیادی در محل بگیرید.

1 Star2 Stars3 Stars4 Stars5 Stars (6 votes, average: 5٫00 out of 5)
Loading...
×

سلام!

اگر از ما درباره عکاسی و قیمت عکاسی سوالی دارید ما در واتس اپ پاسخ گوی شما هستیم 

×