[vc_row][vc_column][vc_column_text]

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

“دوست دارم مردمان را آنچنان که دوست می دارند نشان بدهم و حتی اگر بخت یاریم کند، آنها را کمی بهتر بنمایانم”

با خواندن این جمله از نورمن پارکینسون می توان از نگاه  او نسبت به عکاسی اینگونه برداشت کرد که او به دنبال زیبا تر نشان دادن واقعیت بوده و شاید همین دلیل او را عکاسی موفق در زمینه مد و تبلیغات کرده است. 

او در سال 1913 متولد شد و در سال 1931 کار عکاسی را آغاز کرد. او مدرسه را نیمه کاره رها کرد تا نزد عکاس دربار به یادگیری عکاسی بپردازد و پس از نا تمام گذاشتن دوره ی آموزشی عکاسی اش در 21 سالگی عکاسخانه خود را با کمک خانواده مادری اش دایر کرد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

او دوربین عکاسی اش را بر روی سه پایه های چرخدار سوار می کرد و با استفاده از چراغ های متحرک و نورافکن ها می توانست با ایجاد سایه ها حالاتی را بیافریند که او را از انجام اصلاحات عمده و وقت گیر روی تک چهره ها بی نیاز کند. او کار خود را با مدل های مبتدی و جوان آغاز کرد و اگر چه تجربیاتی با صحنه آرایی ها و پسزمینه های طراحی شده برای عکاسی داشت ولی این کار خیلی زود به نظرش محدود کننده بود و او را قانع نمی کرد. در سال 1935 با درخواست مجله هارپرز بازار چاپ لندن برای معرفی مجموعه ای از کلاه ها عکاسی خارج از عکاسخانه را تجربه کرد و با کشف آزادی عمل آن دنیای تازه ای از عکاسی مد پدید آورد که از آن زمان به نام “واقع گرایی حرکت” شناخته شد. گرچه این شیوه قبل از او نیز تجربه شده بود اما او از این سبک اطلاعی نداشت و به طور غریزی آن را پدید آورد.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”2/3″][vc_column_text]

او دوربین عکاسی اش را بر روی سه پایه های چرخدار سوار می کرد و با استفاده از چراغ های متحرک و نورافکن ها می توانست با ایجاد سایه ها حالاتی را بیافریند که او را از انجام اصلاحات عمده و وقت گیر روی تک چهره ها بی نیاز کند. او کار خود را با مدل های مبتدی و جوان آغاز کرد و اگر چه تجربیاتی با صحنه آرایی ها و پسزمینه های طراحی شده برای عکاسی داشت ولی این کار خیلی زود به نظرش محدود کننده بود و او را قانع نمی کرد. در سال 1935 با درخواست مجله هارپرز بازار چاپ لندن برای معرفی مجموعه ای از کلاه ها عکاسی خارج از عکاسخانه را تجربه کرد و با کشف آزادی عمل آن دنیای تازه ای از عکاسی مد پدید آورد که از آن زمان به نام “واقع گرایی حرکت” شناخته شد. گرچه این شیوه قبل از او نیز تجربه شده بود اما او از این سبک اطلاعی نداشت و به طور غریزی آن را پدید آورد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

در نخستین عکس های او مد به صورت دست یافتنی تر و طبیعی تر به نظر می رسید زیرا او از مدل های خود در حال راه رفتن در هاید پارک یا قدم زدن در مقابل کاخ بایکینگهام عکاسی می کرد. این شیوه کار پارکینسون را بسیار متفاوت با شیوه های پیچیده و ترفند های ظریفی که در عکاسخانه ها اجرا می شد، معرفی کرد. او همکاری با مجله هارپرز بازار را تا ابتدای جنگ جهانی دوم ادامه داد و در کنار آن بایستندر گزارش های بسیار زنده ای در باره موضوعاتی چون مسابقات تنیس ویمبلدون و مسابقات قهرمانی اتومبیلرانی و مجموعه عکسی درباره وضع معدنچیان

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/4″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/4″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/4″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/4″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/2″][vc_column_text][/vc_column_text][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/2″][vc_column_text]

شبه جزیره ویلز و خانواده هایشان از او در دوران بحران بزرگ در سال 1929منتشر کرد. او همکاری با نیروی هوایی سلطنتی  برای عکس برداری شناسایی در زمان جنگ جهانی دوم را در کارنامه خود دارد.

در سال های 1940 عکس های مد او که در ایستگاه های راه آهن یا با تابلو های راهنمایی رانندگی شهر لندن گرفته شده بود تاثیری قطعی بر دیگر عکاسان مد در خارج از عکاسخانه گذاشت.  به مرور زمان محل هایی که وی برای عکاسی در نظر می گرفت آنقدر متفاوت بود که از جهانگردان نیز پیشی گرفت.
سبک او رفته رفته قابل تشخیص شد. یکی از روش های مورد علاقه او استفاده از تصاویر ضد نور و فلاش کمکی برای نور پیش زمینه بود. علاوه بر این او از شیوه ای که در عکس های ابتدایی اش بکار می برد، بسیار استفاده می کرد و آن حضور شخصی به صورت محو در کناره ترکیب بندی جهت عمق بخشیدن و تاثیرگذاری بیشتر بر بیننده بود. عکس های پارکینسون همواره از دلپذیری و خودانگیختگی بسیاری برخوردار بود. او به وفور صحنه های سرگرم کننده ای را در پس زمینه تصاویرش بکار میبرد. در یکی از عکس های معروف او سه معدنچی سراپا سیاه و خندان دیده می شود که مدل وحشت زده ای را در حالی که لباس زیبایی بر تن دارد روی دست بلند کرده اند.

[/vc_column_text][vc_column_text]

امروزه پارکینسون به عنوان متخصص عکاسی رنگی شناخته شده است. نخستین عکس رنگی او در سال 1930 در مجله هارپرز بازار به چاپ رسید. اگرچه او در تصاویرش ترکیبات رنگی خیره کننده ای آفریده است، اما بهترین آثار او دارای رنگ مایه های محدودی هستند و از خالصی و بی پیرایگی فوق العاده ای بهره مندند. او از سال 1935 به بعد از اثرات نوردهی دو مرحله ای استفاده کرد. یکی از بهترین مجموعه ها که با این روش عکاسی شده است مجموعه ایست که در سال 1961 با عنوان “مد دیور” تهیه کرده در این مجموعه ابتدا او با فیلم های مخصوص در نور شب از میدان کنکورد پاریس عکس گرفت و سپس در عکاسخانه بر روی همین فیلم ها از لباس های مجموعه دیور عکاسی کرد.

[/vc_column_text][vc_column_text]

گرچه او بیشتر به عنوان عکاس مد شناخته شده است ولی در کار عکاسی پرتره نیز تا حدودی شهرت دارد. عکس های پرتره او نمونه هایی از ذوق او است که جوهره مدل خود را به صورتی متقاعد کننده، طبیعی و خود انگیخته در کسری از ثانیه به تصویر کشیده است. به عنوان نمونه هایی بارز از پرتره های او می توان به پرتره جان هیوستون با حضوری موقرانه در فیلم برداری فیلم موبی دیک اشاره کرد

[/vc_column_text][vc_column_text]

پارکینسون همواره این ادعا را که عکاسی هنر است نفی کرده و صرفا عکاسی را به عنوان کاری دستی به شمار آورده و کارهای خود را تنها عکس نامیده است و نه اثر هنری.    

 

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]عکس های بیشتر از این عکاس را می توانید در وب سایت های زیر

ببینیدhttp://www.artnet.com/https://iconicimages.net/photographers/norman-parkinson

 [/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/3″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text]
[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/3″][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]اقتباس از کتاب عکاسان جهان نگارنده فاطمه روحانی[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]