عکاسی پرتره می تواند خیلی جذاب باشد ولی با این حال چالش های خاص خود را دارد. در حالی که بسیاری از ژانرهای عکاسی به طور کامل به ایده ها، استعدادها و تکنیک های عکاسی متکی است، پرتره دنیای متفاوتی را در بر می گیرد، آن هم دنیای سوژه ها یا همان مدل هاست. در عکاسی از منظره، عکاس می تواند در منظره گشته، تنظیمات را تغییر داده و صحنه های متفاوتی ایجاد کند؛ یا حتی روی یک گونی سیب زمینی بنشیند و منتظر بماند تا نور به مکان مناسب خود برسد تا عکسی زیبا بگیرد. حال آن که یک عکاس پرتره باید حرکت کند تا سوژه احساس بی‌حوصلگی و آشفتگی در محل نکند. این امر به ویژه در مورد عکاسی از کودکان و افراد مسن، حیوانات خانگی و خانواده های شلوغ خیلی بیشتر خود را نشان می دهد.

عکاسی پرتره
عکاسی پرتره

 چگونه سوژه خود را انتخاب کنیم؟


اگر بخواهیم در مورد این مساله صحبت کنیم، اول باید به این دو سوال پاسخ بدهیم:

اگر کسی شما را استخدام کند یا از شما درخواستی برای گرفتن پرتره اش داشته باشد، دیگر لازم نیست به دنبال سوژه بگردین، این خود سوژه است.

در این شرایط، بهتر است توجه شما به سه موضوع اصلی زیر معطوف شود:

اگر عکس پرتره را برای پورتفولیو خود می گیرید تا بتوانید مشتریان بیشتری را به سمت خود جلب کنید یا این که می خواهید هنر خود را به نمایش بگذارید، گزینه های شما برای عکاسی خیلی متنوع تر خواهد بود. 

در این حالت، شما می توانید عجیب ترین و متفاوت ترین تصمیمات خود را گرفته، هر عکس یا تصویری را ثبت کنید و هیچ قانونی برای آن وجود ندارد. به عنوان مثال اگر بخواهید، می توانید سایه های عمیق در عکس خود ایجاد کنید یا اگر دوست دارید که سوژه شما در گل و لای قرار بگیرد و از آن عکاسی کنید، الان وقت مناسبی است. سوژه های مختلف را از عکاسان دیگر پیدا کرده و سعی کنید مانند آن را ایجاد کنید تا در این کار حرفه ای شوید. 

عکس از Steve Vonlanthen
عکس از Steve Vonlanthen

با استفاده از پروژه های خلاقانه که برای عکاسی پرتره خود مشخص می کنید، شما کنترل کامل روی تم، مدل، موقعیت، پرپ ها، مو، آرایش خود خواهید داشت. 

یک عکاسی پرتره خوب که می توان آن را در زمره کارهای خلاقانه و زیبا قرار داد، شامل موارد زیر است:

1-  سوژه خود را انتخاب کنید. در نقطه شروع، این مهم ترین بخش کار شماست که می تواند در دیگر موارد و بخش ها نیز موثر باشد. به عنوان مثال، آیا سوژه شما موهای بلوند دارد یا مشکی؟ پوست او روشن است یا تیره؟ قد بلند است یا کوتاه؟ لاغر یا در سایز بزرگی دارد؟ حتی پوست صورت او صاف است یا لکه دارد؟ عکس قرار است سیاه سفید باشد یا رنگی؟ و… .

عکاسی پرتره گرفته شده با Þorsteinn H Ingibergsson
عکاسی پرتره گرفته شده با Þorsteinn H Ingibergsson

2- برای مثال، فرض کنید که می خواهید عکسی سیاه و سفید از یک کاراکتری که چهره یک کابوی را دارد، در محیط آزاد و با نور فراوان بگیرید، که بسیار چهره مردانه و خوش تیپی دارد. 

در این حالت شما سوژه ای را انتخاب نمی کنید که پوست صاف و آفتاب ندیده ای دارد؛ بلکه باید سوژه را نسبت به ایده کلی انتخاب کنید که بتواند ظاهری طبیعی به عکس بدهد. 

3- موقعیت عکاسی را انتخاب کنید.

4-  لباس و پروپ های مناسب را در نظر بگیرید. 

5- نوع مو و آرایش را انتخاب کنید. ممکن است در این کار نیاز به چند حرفه دیگر نیز داشته باشید. سالن های آرایشگاه هر از گاهی کارمندانی دارند که از این که در این کار به شما کنند خوشحال می شوند، گاهی نیازی نیست به آن ها پولی بپردازید، فقط به آن ها کمک می کنید که پورتفلیو خود را بهبود بخشند. 

6-  برنامه ریزی عکاسی پرتره خود را با یک لیست کامل کنید. 

7-  لوازم نورپردازی را آماده کنید.  

استودیو عکاسی لحظه نگاری می تواند به شما کمک کرده تا یک عکس پرتره زیبا داشته باشید یا این که برای شرکت یا موسسه خود پورتفلیو مناسبی تهیه کنید.

 

سوژه را کجا قرار دهیم؟(بهترین محل برای عکاسی پرتره از سوژه)


بعد از این که ایده عکاسی پرتره خود را انتخاب کردید و سوژه را یافتید، حال باید درباره محل عکاسی فکر کنید؛ در این حالت برنامه ریزی برای عکاسی اهمیت خود را به خوبی نشان می دهد. این برنامه ریزی باید به خوبی و با جزئیات فراوان نوشته شود. 

شما هیچ خانه ای را بدون نقشه نمی سازید، در اینجا هم این مساله مطرح است. عکاسی پرتره دیجیتال پیشرفته با اکثر ژانرهای دیگر متفاوت است. عکاسی پرتره نیاز به پیش برنامه ریزی دارد و این برنامه ریزی به شما کمک می کند تا در مسیر درست قرار بگیرید. هرچقدر با جزئیات بیشتر برنامه ریزی کنید، جلسه عکاسی پرتره راحت تر پیش می رود. 

این برنامه ریزی عکاسی پرتره می تواند به شما در پیدا کردن مشکلات بالقوه کمک کند، از جمله:

اگر شما به تازگی عکاسی پرتره را آغاز کرده باشید، بهترین گزینه برای شما استفاده از نورپردازی در دسترس است. به این معنی که یا بیرون عکاسی شود یا درون استودیو، یا محل عکاسی نزدیک در یا پنجره باشد.  

"Erik" گرفته شده توسط  Anders Riise
“Erik” گرفته شده توسط  Anders Riise

پیش برنامه ریزی می تواند کل پروسه را آسان کند. برای مثال، یک عکاسی پرتره مانند عکس بالا فقط به یک دیوار تیره رنگ به عنوان پس زمینه، یک پروپ ساده مانند یک کلاه و یک پنجره یا یک در که به عنوان منبع نور استفاده می شود، نیاز دارد.

در زمان انتخاب محل عکاسی، دومین گزینه که باید به آن توجه داشت پس زمینه است. یک زاویه با یک پس زمینه شلوغ هیچگاه برای عکاسی پرتره مناسب نیست. هرچند باید در نظر داشته باشید که دو نوع عکاسی پرتره وجود دارد: عکاسی پرتره محیطی و غیر محیطی.

در عکاسی پرتره محیطی، شما می خواهید که اطراف سوژه نیز در عکس باشند تا محیطی را در عکس به مخاطب معرفی کنید. 

عکاسی پرتره گرفته شده توسط Helena de Sousa
پرتره گرفته شده توسط Helena de Sousa

برای عکاسی پرتره محیطی، لازم نیست کل اتاق را در صحنه قرار دهید تا محیطی را برای عکس فراهم کنید. تنها کافی‌ست یک زاویه مناسب ایجاد و چند پروپ مناسب انتخاب کرده که بتوانید با آن داستانی را تعریف کنید. 

با این حال باید حواستان به پس زمینه های شلوغ نیز باشد. وقتی شما یک مکان را برای سوژه خود انتخاب می کنید، نباید توجه را از سوژه دور کنید. دقیقا پشت سر سوژه را تا آنجایی که امکان دارد از موارد دیگر مانند وسایل، ابعاد، سایه های قابل توجه یا نورهای عجیب تمیز و خالی کنید.

برای عکاسی پرتره غیر محیطی پس زمینه می تواند یک دیوار ساده مانند یک پس زمینه کاغذی یا یک پارچه باشد. در این روش، محیط درون عکس پوشش داده نمی شود.

ژست در عکاسی پرتره


پوزینگ یا ژست گرفتن هنری است که برای آن به زمان و تلاش زیادی نیاز است. با این حال، ما سعی کرده ایم راهنمایی های لازم برای این که بتوانید در انتخاب ژست مناسب سوژه در مسیر صحیح قرار بگیرید را برای شما شرح دهیم.

در این قسمت لیست برنامه ریزی برای عکاسی که در بخش قبل به آن پرداخیتم، برای این که بتوانید ژست مورد نظر خود را انتخاب کنید، اهمیت خود را نشان می دهد. به خاطر داشته باشید که ممکن است در روز عکاسی، اتفاقات مختلفی رخ بدهد و همه چیز تغییر کند، ولی این لیست برنامه ریزی می تواند به شما برای این که کار خود را با نظم پیش ببرید کمک کند.
در عکاسی پرتره، راهنمایی های استانداردی برای “کراپ کردن” یا ” قاب” عکس پرتره وجود دارد که اهمیت ویژه ای دارند؛ زیرا کراپ می تواند روی پوز و ژست عکاسی تاثیر بگذارد.
این راهنمای استاندارد شامل موارد زیر است:

اسم هریک از این ها به خوبی نوع خود را مشخص می کند.

"The dog whisperer" توسط Daniel Venter
“The dog whisperer” توسط Daniel Venter

بدن را در جایی که خم شده است کراپ نکنید. اگر قصد شما از پرتره گرفتن عکسی با طول کامل است، مطمئن شوید که کل بدن را در عکس پوشش داده اید، علاوه بر این در لبه ها فضایی خالی نیز قرار دهید.

نکته اصلی این است که بدنی را که خم شده است، کراپ نکنید. اگر می خواهید تنها از سر عکاسی کنید، قاب بندی را به گونه ای انجام دهید که گردن به هیچ وجه درون عکس قرار نگیرد یا تمام آن درون عکس قرار گرفته و بهترین نتیجه را بدهد.

عکاسی پرتره گرفته شده توسط Lisa Holloway
عکاسی پرتره گرفته شده توسط Lisa Holloway

اگر ژست مناسبی را انتخاب کنید، نکته ی کشیده شدن گردن، اهمیت خود را به خوبی نشان می دهد.

برای این که کشیده شدن گردن در عکاسی تاثیری نگذارد و ژست را خراب نکند، می توانید دوربین را بالاتر از سوژه قرار دهید تا همان طور که سوژه گردن را کشیده است به سمت بالا و دوربین نگاه کند. در عین حال، نگاه سوژه باید به گونه ای طبیعی برسد که با ژست هماهنگی داشته باشد.

اگر بازوها مشخص باشند، در هنگام عکاسی، می توانید از سوژه بخواهید که دست ها را به سمت بدن خود فشار دهد. حتی اگر سوژه بازوهای باریکی داشته باشد، این روش کاربردی خواهد بود. در انتها، دست هایی که به خوبی ژست نگرفته باشند می توانند باعث از بین رفتن عکس شما بشوند.

عکاسی پرتره گرفته شده توسط Philippe Debooser
عکاسی پرتره گرفته شده توسط Philippe Debooser

به طور معمول، لنزهایی با زاویه باز و دست هایی که به سمت دوربین قرار گرفتند، ترکیب خوبی نخواهند داشت. با این حال در این عکس، این حرکت، به دلیل موضوع آن، دراما را به پرتره اضافه کرده است.

بیشتر سوژه ها در واقع نمی دانند که چگونه باید دست ها را در ژست جای دهند، برای همین در هنگام عکاسی، استرس گرفته و باعث می شود که آن ها ژست های عجیب بگیرند.

1- دست ها را به سمت جلوی بدن خود فشار ندهید. این کار، آن ها را بزرگ، بلند و دست و پا گیر جلوه می دهد.

2- قبل از این که دکمه شاتر را فشار دهید، حتما دستان سوژه را چک کنید. آیا دست ها گره خورده اند یا آرام هستند؟ آیا انگشتان خود را به صورت عجیبی به هم گره کرده اند؟ و … .

3- اگر سوژه عصبی است، چیزی به دست او بدهید تا با آن کاری انجام دهد. دست ها را روی زانو قرار دهید یا این که از او بخواهید آن ها را درون جیب شلوارش قرار دهد. وسیله ای به او بدهید.

اگر عکس گروهی است، می توانید دست هر فرد را روی شانه ی فرد کناری قرار دهید. البته باید در استفاده از این نکات دقت داشته باشید. در عکس های فامیلی، هر فرد خودش شخص دیگر را بغل خواهد کرد. اما در عکس های پرتره حرفه ای، باید هر تماسی را با دقت بررسی کنید.

عکاسی پرتره تجاری یکی از گونه های عکاسی پرتره است که استودیو لحظه نگاری به صورت تخصصی آن را پوشش می دهد، برای اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

آخرین موضوعی که باید در ژست گیری به آن توجه داشته باشید، پاها و طریقه ایستادن است. هیچ کس ظاهری که مثل چوب، سفت و سخت است را دوست ندارد. برای این که سوژه احساس راحتی کند، با او صحبت کنید؛ یک پا را روی پای دیگر یا پایی را جلو یا کنار دیگری قرار دهید.

عکاسی پرتره دیگران را بررسی کنید و ببینید عکاسان دیگر چگونه سوژه های خود را ایستاده نگه می دارند و چه بازی هایی با دست ها، شانه و پاهای آن ها می کنند. نکته خیلی مهم در عکاسی گروهی پرتره این است که افراد را به صف نکنید. بهتر است یک زاویه مثلثی از افراد در هنگام عکاسی پرتره ایجاد کنید.

عکس گرفته شده توسط Lisa Holloway
عکس گرفته شده توسط Lisa Holloway

این عکس، یک نمونه عالی از استفاده از زاویه مثلثی در ژست دادن سوژه هاست. دو دختر در بالا و مادر مانند مثلث ایستاده اند؛ دو دختر در پایین و مادر نیز باز هم مثلث شکل ژست گرفته اند. در واقع عکاس از دو مثلث استفاده کرده تا یک ترکیب کلی زیبا از پنج فرد را ایجاد کند.

گروه خود را ارزیابی کرده و آن ها را در گروه های سه نفره براساس اندام، سن و رابطه شان دسته بندی کنید. سپس هر گروه سه نفری را به گونه ای کنار هم قرار دهید که سرها شبیه یک مثلث خیالی باشند. اگر از گروه بزرگی عکاسی می کنید، هر یک از مثلث ها را به گونه ای در ترکیب کلی قرار دهید که با توجه به موقعیت مکانی، خوشایند به نظر برسند.

تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره


انتخاب لنز

انتخاب شما برای لنز یا لنزها، وابسته به طرحی است که برای عکاسی خود گرفته اید. با این حال یک حقیقت جهانی وجود دارد؛ باید از لنزهای واید پرهیز کنید، مگر این که بخواهید از یک گروه بزرگ از افراد عکاسی پرتره انجام دهید یا افکت خاصی را برای عکاسی به کار ببرید. لنزهای واید بین پس زمینه و پیش زمینه امواج ایجاد می کند. برای مثال، این افکت می تواند بینی سوژه شما را بزرگتر جلوه دهد، به خصوص اگر سوژه به سمت دوربین خم شده باشد.

عکس لبخند توسط  Daniel Venter
عکس لبخند گرفته شده توسط  Daniel Venter

با استفاده از لنزهای فاصله کانونی بلندتر، صورت کودک به درستی در صحنه تناسب بندی شده است.

همچنین برخی از لنزهای واید می تواند باعث ایجاد امواجی در لبه های عکس بشود. برای پرتره تک نفره، بهتر است لنز در فاصله کانونی بین 35 تا 180 میلیمتر قرار گیرد. این که در فاصله کانونی گفته شده، چه محدوده ای برای شما مناسب است، به برشی که می خواهید به عکس بدهید، اندازه محل کار و اندازه سنسور دیجیتال دوربین بستگی دارد.
اگر بخواهید یک عکس پرتره تنها از سر سوژه بگیرید، باید لنز را در فاصله کانونی 180 میلیمتری قرار دهید. اگر عکسی که مد نظر شما است، یک عکس از سوژه تمام قد باشد، فاصله کانونی 35 میلیمتری مناسب است. اگر دوربین شما سنسور کوچکتر داشته باشد، باید از لنزهایی با فاصله کانونی وسیع تر استفاده کنید و اگر دوربین شما سنسور فول فریم داشته باشد، لنزهایی با فاصله کانونی بلندتر مناسب تر هستند. هرکدام از فاصله های کانونی در محدوده گفته شده، می تواند عکس های بسیار متفاوتی را ایجاد کند.

دیافراگم

انتخاب دیافراگم، در عکاسی پرتره اهمیت بسیار بالایی دارد؛ زیرا در کنار فاصله کانونی لنز و فاصله دوربین از سوژه، عمق میدان را کنترل می کند.

گرفته شده توسط Jane Bjerkli
گرفته شده توسط Jane Bjerkli

عکاسان پرتره عمق میدان کم را ترجیح می دهند، چون با این کار سوژه را از پس زمینه جدا می کنند. با این حال باید توجه کنید که عمق میدان خود را آن قدر کم نکنید که ویژگی های مهم صورت از تمرکز خارج شوند.

عمق میدان یک اصطلاح بصری است که فاصله بین جلو و پشت نقطه فوکوس را توصیف می کند که در عکس نهایی به صورت فوکوس ظاهر می شود. برای مثال، هنگامی که می خواهید از یک کودک عکس پرتره هدشات بگیرید، باید روی چشم ها فوکوس کنید. این همان نقطه تمرکز است. 

دیافراگم انتخابی شما می تواند بازده عمق میدان را به قدری اضافه کند که بینی کودک نیز در فوکوس قرار گیرد و همین طور می تواند به قدری گسترده شود که تا پشت سر رفته و گوش کودک را در فوکوس قرار دهد. به عبارت دیگر، تمام چهره کودک در فوکوس قرار بگیرد که به تام عمق میدان عمیق شناخته می شود. علاوه بر این دیافراگم انتخابی شما می تواند عمق میدان سطحی باشد که فقط چشمان کودک در تمرکز قرار می گیرند. این گونه دیافراگم بر عمق میدان تاثیر می گذارد.

این مساله اهمیت دارد، زیرا اگر بخواهید یک عکس پرتره بگیرید و تصمیم گرفتید از عمق میدان سطحی استفاده کنید و فقط چشم ها را در فوکوس قرار دهید، ولی سوژه بخواهد که تمام چهره را در فوکوس بگذارید، اینجا دچار مشکل خواهید شد. با دانستن همین موضوع، اگر شما می خواهید از گروه بزرگی عکس بگیرید و اندازه عمق میدان را به خوبی انتخاب نکنید، بعضی از افراد درون عکس، در قسمت های پشتی عکس، مات و خارج از فوکوس قرار می گیرند.

گاهی شنیده اید که عکاسان پرتره درباره بوکه یا لنز فست صحبت می کنند. به عنوان تازه کار، نباید نگران آن باشید، در عوض روی درک واقعی نحوه کار عمق میدان در موقعیت های پرتره واقعی متمرکز شده و بعدا وارد حوزه های فانتزی شوید. 

سرعت شاتر

سرعت شاتر برای عکاسی پرتره جز تنظیمات آسان به حساب می آید. تا زمانی که شما دنبال نوعی جلوه خاص نباشید، سرعت شاتر باید به اندازه ای سریع باشد تا هر لرزش دوربین و یا حرکت سوژه را در عکس نگیرد.

بهترین کار این است که در ابتدای کار، از فرمول زیر استفاده کنید:

حداقل سرعت شاتر = فاصله کانونی/1

به این معنی که شما با نگاه کردن به لنز، حداقل سرعت شاتر را پیدا خواهید کرد. اگر از یک لنز 100 میلیمتری استفاده می کنید، کمترین سرعت شاتر اسپید باید 100/1 ثانیه باشد. اگر این مقدار به سرعت شاتری رسید که وجود خارجی ندارد، نزدیکترین را انتخاب کنید. برای مثال، به جای استفاده از 100/1 ثانیه سرعت شاتر دوربین خود را روی 125/1 ثانیه ثبت کنید. 

عکس گرفته شده توسط GuruShots User
عکاسی پرتره گرفته شده توسط GuruShots User

در نورپردازی کم، اجازه ندهید تکان دوربین عکس شما را خراب کند. بهترین کار این است که برای چک کردن میزان وضوح تصویر خود به مژه ها نگاه کنید. مژه ها باید به خوبی در فوکوس قرار گرفته و واضح باشند. در واقع بتوانید هر عدد مو را ببینید.

حال، حتی با استفاده از این فرمول، باید حرکت های ممکن در این عکاسی را بشناسید. نکته کلیدی این است که در عکاسی پرتره، بهتر است از سه پایه استفاده کنید. سه پایه دو فایده خیلی بزرگ دارد:  

  1. از این که دوربین ثابت قرار گرفته است مطمئنید و این باعث می شود روی حرکت نکردن سوژه تمرکز داشته باشید.
  2. اجازه می دهد تا سر خود را از دوربین بیرون بیاورید. می توانید به چهره سوژه نگاه کرده و به او کمک کنید تا ظاهری طبیعی داشته باشد.

ISO

در بیشتر موارد، شما باید ایزو را در کمترین حالت قرار دهید. اما چقدر کم؟ بسیاری از این تصمیمات براساس دوربین شما گرفته می شود. این مساله که به تنظیم ایزو مربوط می شود، به عنوان نویز دیجیتال شناخته می شود. بدون ورود به جزئیات فنی غیر ضروری، باید با ایزو آشنایی پیدا کنید. در تمام دوربین های دیجیتال، با بالارفتن ایزو، نویز دیجیتال هم بیشتر می شود. با یک دوربین سطح پایین، می توانید ببینید نویزها در ایزوی بالای 400 چقدر بیشتر می شوند و با دوربین های حرفه ای تر DSLR، می توانید ایزو را از 800 به 1600 برسانید، بدون این که نویز زیادی ببینید.  

  1. آزمایش کنید و مشخص کنید که دوربین در چه نقطه ای شروع به نویز گذاشتن می کند.
  2. همیشه ایزوی دوربین را در محدوده بدون نویز قابل تشخیص تنظیم کنید، حتی ایزوهای پایین تر بهتر هستند.

 

تنظیم ایزو یک رابطه مستقیم با اکسپوژر دارد که به عنوان مثلث اکسپوژر شناخته می شود. ایزوی بالاتر، به دوربین اجازه می دهد تا از سرعت شاتر بیشتر و دیافراگم کوچکتری استفاده کند. به این ترتیب بهترین اکسپوژر را برای عکس خواهید داشت.

از کجا شروع کنید؟ ایزوی خود را به قدری سریع بگذارید که به سرعت شاتری برسد که تکان دوربین را نگیرد و عمق میدان مناسبی را ایجاد کند. اگر قرار باشد ایزو را بالاتر از محدوده نویز مشخص ببرید، پس نور را در محیط عکاسی بیشتر کنید.

روش های نورپردازی برای عکاسی پرتره


در حال حاضر کتاب های زیادی در مورد روش های نورپردازی برای عکاسی پرتره نوشته شده است. بدیهی است که ما نمی توانیم تمام جزئیات آن را در یک مقاله جای بدهیم؛ بنابراین، آنچه که ما پوشش می دهیم، بیان چند نکته اساسی برای شروع است.

  1.  نور نرم برای عکاسی پرتره بهتر از نور شدید است. نور نرم را می توان در فضای بسته در نزدیکی پنجره هایی که تابش مستقیم آفتاب ندارند و در فضای بیرونی در سایه پیدا کرد.
  2.  معمولا می توان با نور پردازی از جلو و با سایه های بسیار کم از خانم ها عکس برداری پرتره کرد. آقایان نیز با داشتن سایه روی صورت، مردانه تر به نظر می رسند.
  3.  برای بیشتر پرتره ها، بهتر است که سایه ها پراکنده باشند، یعنی روشن تر و تراکم زیادی نداشته باشند.
  4.  بازتاب نور روش خوبی برای سایه های پراکنده هستند. در بیشتر فروشگاه های عرضه محصولات هنری، می توانید محصولی به نام فوم برد خریداری کنید. این تخته ها در سایز 100 در 12 سانتی متر موجود هستند. سپس آن را در کنار سوژه قرار داده تا نور را تبدیل به سایه کرده یا حتی نور نرمی را بر روی صورت بتاباند.
  5. حذف نور می تواند راه خوبی برای بعد دادن به صورت سوژه عکاسی پرتره باشد، به خصوص وقتی نورپردازی فلت است. یک فوم برد دیگر به همان اندازه قبلی ولی با رنگ تیره تر بردارید و آن را نزدیک صورت سوژه قرار دهید. این کار باعث می شود نور را از صورت دور کرده و سایه ها را ایجاد کند.
عکس گرفته شده توسط Samer Awf
عکس گرفته شده توسط Samer Awf

این عکس، یک مثال عالی برای استفاده از تکنیک های نورپردازی برای عکاسی در فضای بیرون است. عکاس، منبع نور که در اینجا آسمان است را در پشت و سمت چپ مدل قرار داده است. این کار یک لبه نور را روی موهای دختر انداخته است. به چهره مدل نگاه کنید. نور نرم بوده و یک منبع نور عالی برای یک خانم است. توجه کنید که سمت چپ صورت دختر کمی روشن تر از سمت راست است. با قرار دادن یک کارت در سمت راست صورت، می توان نور را در دو طرف یکسان کرد.

چرخاندن دوربین(عکاسی پرتره از خود)

یکی از راه هایی که باعث می شود سلفی شما متفاوت باشد، این است که داستانی را بیان کند. این کار می تواند به سادگی یک ادا درآوردن یا انتخاب یک پس زمینه جالب باشد، یا این که می توانید تمام پس زمینه را در آن قرار دهید. به خاطر داشته باشید که تعداد زیادی عکس بگیرید که در زمان ویرایش بتوانید بهترین عکس را انتخاب کنید.

گرفته شده توسط Normand Proulx
گرفته شده توسط Normand Proulx

این عکاس از محیط اطراف خود و کمی لبخند برای گرفتن یک سلفی نه زیاد عالی بلکه متوسط استفاده کرده است.

فرق بین عکاسی پرتره در محیط داخلی و خارجی

بسیاری از عکاسان تازه کار ممکن است یکی از انواع عکاسی در محیط داخلی یا محیط خارجی را ترجیح دهند. ولی واقعیت این است که هر کدام از آن ها فواید و معایب خود را دارند که در ادامه به صورت جداگانه به آن ها می پردازیم:

عکاسی در محیط داخلی و فضای بسته

معایب:

  • سطح نور پایین
  • فضای محدود و توانایی حرکت کم
  • معمولا به وسایل اضافی برای داشتن نورپردازی مناسب، نیاز دارد.

فواید:

  • محافظت از وسایل راحت تر
  • کنترل کامل روی محیط اطراف
  • به سوژه فضای کافی برای تغییر لباس، درست کردن مو و آرایش می دهد.
  • دسترسی به الکتریسیتی راحت تر است.

عکاسی در محیط خارجی

معایب:

  • قرار گرفتن در معرض عناصری مانند باد، گرما، سرما، حشرات یا خاک.
  • نور زیاد است.
  • در صورت وجود نور زیاد، باید برای زمان دیگری برنامه ریزی کرده یا این که از سایه های زیاد دوری کنید.
  • نداشتن فضای خصوصی، معمولا مردم در پس زمینه حرکت می کنند.

فواید:

  • نور کافی وجود دارد.
  • فضای کافی برای قرار دادن وسایل و پس زمینه وجود دارد.
  • بدون سختی زیاد می توان پس زمینه و موقعیت را تغییر داد.
  • زمانی که از فلش الکترونیکی برای عکاسی پرتره استفاده می کنید، در محیط خارجی دستیابی به نور مناسب راحت تر است، حتی اگر فلش روی دوربین نصب باشد.

عکاسی پرتره هنری/ خلاقانه

در عکاسی پرتره هنری، مساله اصلی خروجی عکاسی است. اگر در حال عکاسی پرتره از شخص خاصی هستید، سوژه از این که شما بیشتر روی پس زمینه فوکوس داشته باشید تا صورت شخص، خوشحال نخواهد شد. اما برای مثال اگر از یک عروسی عکاسی می کنید، انتظار می رود که عکس هایی که پس زمینه بسیار باز است و خورشید در پس زمینه می درخشد و عروس و داماد در میان عکس هستند، در نمونه عکس های عروسی داشته باشید. برای داشتن این چنین عکس هایی باید خلاقیت به خرج بدهید؛ اما باید توجه داشته باشید برای هر سوژه نمی توان نمونه عکس های خلاق داشت. برای مثال برای مدیر یک شرکت قدیمی و بزرگ، نمی توانید در هنگام ماهیگیری عکاسی کنید.

عکاسی پرتره از نزدیک

عکاسی پرتره کلوزآپ معمولا زیبا و چشمگیر می شود، زیرا می توان صورت سوژه را به خوبی پوشش داد. در عکاسی پرتره کلوزآپ دو فاکتور اهمیت دارد:

  1. نورپردازی روی صورت
  2. مهارت شما در ویرایش جزئیات صورت و پوست

کار با نورپردازی به این معنی است که عکاس باید سریع و هوشیار باشد. آیا نور دلپذیر و نرم است؟ آیا سایه های نامناسب مانند سایه مو و موارد دیگر روی صورت سوژه است؟ شرایط صورت و پوست سوژه را می توان با نرم افزارها به صورت اتوماتیک بهتر کرد. هرچند زمانی که مجلات مد را نگاه می کنید، متوجه می شوید که آن ها تمام پوست را صاف نمی کنند، به طوری که تمام پوست محو شود؛ بلکه حالت عادی پوست را می توان در عکس مشاهده کرد.

عکس گرفته شده توسط Jonas Hellberg
عکس گرفته شده توسط Jonas Hellberg

عکس پرتره بالا، یک نمونه عالی برای ویرایش پوست است. پوست صورت زن، به نظر عالی می رسد و در عین حال بافت خودش را حفظ کرده است.
این که عکس، بافت واقعی خود را نداشته باشد، نشان می دهد عکاس آماتور است. اگر پوست سوژه مانند پلاستیک باشد به این معنی است که ادیت بیش از حد بوده است. هدف این است که سوژه چهره خوبی داشته، نه این که غیر واقعی باشد.

نمونه عکس های پرتره عکسان بزرگ

در این قسمت با برخی از عکاسان بزرگ پرتره آشنا خواهیم شد:

“عشق پاییزی من” توسط Daniel Venter

عکاسی پرتره
عکاسی پرتره با نام عشق پاییزی

این عکس زیبا، رنگ بندی عالی با پس زمینه تمیز دارد که سوژه به خوبی در فوکوس قرار گرفته است. در این عکس، از نور نرم و پراپ ها به خوبی استفاده شده است.

“مادرانه” توسط Lisa Holloway

مادرانه
مادرانه

این پرتره عالی، از حالت مثلثی و نور نرم برای صورت زن استفاده کرده است. به دست ها توجه کنید. به عنوان خانواده، آن ها همدیگر را در آغوش گرفته و از دست های خود استفاده کرده اند.

عکس گرفته شده توسط Mohamed Nageeb

عکاسی پرتره

در تصویر برداری های محیطی خارج از فضای بسته، ممکن است از شما بخواهند که در موقعیتی عکاسی کنید که پس زمینه تمیز و شلوغ نباشد. در حالی که داستان محیط پس زمینه را در عکس می گیرید، باید سوژه را نیز ار پس زمینه جدا کنید. در اینجا باید عمق میدان پس زمینه را به حداقل برسانید. در این عکس، در حالی که دو لاستیک بزرگ سوژه را در قاب گرفته اند، به عکاس کمک کرده تا داستان خود را بیان کند.

عکس گرفته شده توسط Sergey Rygin

Sergey Rygin
Sergey Rygin

روشنایی روی صورت زن. نقطه کانونی دوربین کمی بالاتر از گردن کشیده زن قرار گرفته و پس زمینه ی شلوغ را محو کرده است. فوکوس عالی روی چشم ها قرار گرفته و پنجره ای که در عمق میدان قرار گرفته است. در این عکس، عکاس توانسته هم لب ها و هم خط مو را پوشش دهد.

عکس گرفته شده توسط Rares Helici

Rares Helici
Rares Helici

سایه های عمیق روی صورت مرد. با استفاده از یه کت و یک قاب کوچک، عکسی از سر گرفته شده که گردن حذف و روی چشم ها فوکوس شده است.

“چشم ها” عکس گرفته شده توسط sollena photography | (Sandra Limberg)

Eyes
Eyes

به دست ها توجه کنید. دست ها می توانند به شما برای ترکیب بندی عکس کمک کنند، مانند عکس بالا.

عکس گرفته شده توسط Amine Fassi

Amine Fassi
Amine Fassi

عکاس، پس زمینه شلوغ را با عکاسی از بالا به پایین حذف کرده است. یک عمق میدان سطحی، نظر مخاطب را به صورت جلب می کند.

عکس گرفته شده توسط Lisa Holloway

Lisa Holloway
Lisa Holloway

عکاسی از کودکان، نیاز به سرعت و مهارت دارد. پیدا کردن راهی که بتوانند با محیط ترکیب شوند. در نمونه بالا کودک روی یک گونی قرار گرفته و با شاخه و برگ ها در کنار آن محاصره شده است. این کار به عکس قاب خاصی داده و همین طور حرکت کودک را محدود کرده است. این کار باعث می شود که پس زمینه محو شده و مورد توجه قرار نگیرد.

“Fisherman” عکس گرفته شده توسط Matts Hulth

عکس با عنوان Fisherman
عکس با عنوان Fisherman

با قرار دادن دوربین از پایین به سمت بالا، عکاس به دو هدف رسیده است. پس زمینه که آسمانی بسیار زیبا است در عکس قرار گرفته، همچنین عکس از پایین به سمت بالا باعث شده که سوژه حس قدرت و عظمت را به بیننده القا کند.

عکس گرفته شده توسط Ian English

Ian English
Ian English

در عکس پرتره غیر محیطی، پس زمینه مانند یک دیوار سیاه خالی افتاده است.

عکس گرفته شده توسط Lisa Holloway

عکس خانوادگی از Lisa Holloway
عکس خانوادگی از Lisa Holloway

یک پرتره محیطی خانوادگی زیبا. توجه کنید که خانواده چگونه در محیط قرار گرفته اند، اما صورت آن ها نیز به خوبی در عکس مشخص است. ژست آن ها حالت مثلثی را نیز حفظ کرده است. این نمونه، عکس خوبی برای نشان دادن راحتی دست ها و پاها می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *